Fizikalna medicina
2000/10/veljača
Piše: dr. med. Desa Jakupčević-Grubić, specijalist fizikalne
medicine i
rehabilitacije, Specijalna bolnica za zaštitu djece s
neurorazvojnim i
motoričkim smetnjama, Goljak 2, Zagreb,
U praćenje razvoja
rizične djece uključeni su članovi interdisciplinarnog tima. Svaki član procjenjuje pojedine
segmente razvoja djeteta i može vrlo rano otkriti predznake
poremećaja. U Specijalnoj
bolnici za zaštitu djece s neurorazvojnim i motoričkim smetnjama se interdisciplinarno i timski provodi dijagnostika, rehabilitacija i liječenje djece s neurorazvojnim i motoričkim smetnjama.
Članovi tima su uz dijete i roditelje, liječnici
specijalisti fizijatri, pedijatri i neuropedijatri, okulist, ortoped, neurolog,
neurofiziolog, psiholog, socijalni radnik, logoped,
defektolog-rehabilitator, fizioterapeut, radni terapeut i medicinska sestra.
Naši su pacijenti djeca od 0-15 godina. Sva djeca koja u
dobi od 0-12 mjeseci dođu na pregled u našu bolnicu su djeca rođena pod
neurološkim rizikom. Pod time podrazumijevamo djecu čiji je nezreli mozak tijekom
trudnoće, porođaja ili u novorođenačko doba bio izložen djelovanju štetnih
čimbenika. U razvijenim zemljama svijeta, a tako i u našoj zemlji, svako deseto
dijete je neurorizično.
U Hrvatskoj se svake godine rodi oko 6000, a u Zagrebu oko
1300 neurorizične djece.
Ozljeda nezrelog mozga može dovesti do lakših ili težih
poremećaja razvoja djeteta. U novorođenčadi i dojenčadi se odstupanje od
normalog razvoja pokazuje kao poremećaj napetosti mišića (krutost ili mlitavost mišića
cijelog tijela, jedne strane tijela ili dijela tijela), uz znatno smanjenu
prirodnu raznolikost pokreta koja je zamijenjena oskudnim, istovrsnim pokretima
ili pak pretjeranim pokretima izazvanim bilo kakvim podražajem. Uz to se može
javiti pretjerana razdražljivost, poremećaj ritma budnosti i spavanja,
prekomjerni plač, poteškoće hranjenja, a katkada uz povišenu temperaturu i
grčevi - konvulzije.
Svu djecu rođenu pod neurološkim rizikom u zagrebačkim
rodilištima pojačano nadziremo i po potrebi uključujemo u program razvojne
gimnastike u našoj bolnici. U praćenje razvoja rizične djece uključeni su
članovi interdisciplinarnog tima naše bolnice. Svaki član
procjenjuje pojedine segmente razvoja djeteta i može vrlo rano otkriti predznake
poremećaja. U neurorazvoju djeteta procjenjuje se ponašanje,
raspoloženje, vid, sluh, govor, pokretljivost tijela, mišićna napetost, usmjeravanje
i održavanje pozornosti. Ukoliko se otkriju predznaci premećaja razvoja,
odgovarajućim medicinskim postupcima može se spriječiti dalji razvoj
poremećaja, bolesti ili oštećenja. Nažalost, roditelj ili laik uočava tek ispoljene
znakove poremećaja ili bolesti, a tada više nije moguće spriječiti oštećenje,
može ga se samo liječiti.
Roditelj obično oko osmog do devetog mjeseca života djeteta
uočava većinu poremećaja u razvoju, a tada je već poprilično kasno za
djelotvornu medicinsku pomoć.
U neurorizične djece sa uočenim predznacima poremećaja
provodi se razvojna gimnastika, poticanje općih i funkcionalnih sposobnosti,
poticanje razvoja govora i drugi potrebni specijalni medicinski postupci.
Neophodno je dijete u razvojnu gimnastiku uključiti što ranije uz obvezno
podučavanje majke za istovjetan rad s djetetom kod kuće.
Majka taj program ponavlja koristeći ga u njezi i igri s djetetom. Svrha takvog "trajnog"
vježbanja djeteta je:
ili potpuno uklanjanje odstupanja u razvoju djeteta ili
smanjenje kasnijeg invaliditeta. Uz to su djeca trajno pod neuropedijatrijskim nadzorom uz redovite EEG kontrole. Od 10 mjeseci su pod nadzorom logopeda i psihologa, koji ih uključuju prema potrebi u logoterapiju i radnu terapiju.
U dobi od 12 mjeseci se vidi hoće li se dijete dalje razvijati kao zdravo dijete uz nadzor tima jednom godišnje ili su se pokazali znaci oštećenja koje može biti lagano - minimalna cerebralna disfunkcija ili MCD
ili teško - cerebralna paraliza.
Cerebralna paraliza može se definirati kao grupa poremećaja pokreta i položaja tijela, uzrokovana defektom ili oštećenjem nezrelog mozga.
Pojam "cerebralna" se odnosi na mozak, a "paraliza" na poremećaj pokreta i položaja. Dijeli se na spastične (krute) oblike i distone u kojima se napetost mišića trajno mijenja. Pokreti u djece sa spastičnim oblicima cerebralne paralize su kruti, usporeni, smanjenog opsega, a u djece s distonim oblicima su nekoordinirani, velikog opsega i bez voljne kontrole. Može biti zahvaćeno cijelo tijelo što zovemo tetraparezom ili samo dio
(hemipareza, dipareza).
Uzroci cerebralne paralize se dijele na prenatalne (od začeća do poroda), perinatalne (od poroda do jedan dana iza poroda) i postnatalne (poslije prvog tjedna iza poroda):
- Prenatalni uzroci su: krvarenje u trudnoći, prijeteći
pobačaj, prijeteći prijevremeni porođaj, kronične bolesti majke (šećerna
bolest, povišeni krvni tlak i drugo), virusne infekcije (rubeola, citomegalovirus,
herpes), nepravilnosti u razvoju mozga (primarna mikrocefalija,
fetalni hidrocefalus), razne kemijske supstancije i lijekovi, rentgensko zračenje,
kratkotrajan, ali težak psihički stres, ali i dugotrajna psihička napetost,
koja može biti vezana i za prekomjerno uzimanje sredstava za umirenje, pušenje,
uživanje alkoholnih pića ili čak i droge.
- Perinatalni uzroci: moždano krvarenje u unutarnje prostore
mozga i/ili u
moždano tkivo, periventrikularna encefalomalacija -
oštećenje moždanog tkiva
oko ventrikula (prostora s likvorskom tekućinom) uzrokovana
manjkom kisika ili
problemima s protokom krvi, edem mozga ili šok
novorođenčeta, niski Apgar,
strojno prodisavanje više od sedam dana, novorođenački
meningitis,
novorođenački grčevi - konvulzije, teška žutica, vrlo niska
razina glukoze.
- Postnatalni uzroci: ozljeda mozga, infekcije, manjak
kisika, tumori.
Otprilike 40-50% djece s cerebralnom paralizom je rođeno
prerano i vrlo niske
porodne težine. Njihove krvne žile uz moždane šupljine imaju
u tom razvojnom
dobu vrlo krhke stijenjke i vrlo često dolazi do krvarenja u
ventrikule koje
može izazvati oštećenje susjednog moždanog tkiva i
uzrokovati ozbiljan
poremećaj funkcije.
Broj djece rođene s cerebralnom paralizom se u razvijenim
zemljama nije znatno
izmijenio u posljednjih 30-40 godina. Kreće se uglavnom oko
2-3 djeteta na 1000
rođenih. Cerebralna paraliza je neprogresivno stanje, no
nije i nepromjenjivo.
Budući da nema dva ista djeteta s cerebralnom paralizom
potreban je
individualni program liječenja.
Liječenje provodi habilitacijsko-rehabilitacijski
interdisciplinarni tim jer
osim oštećenja pokreta i položaja, dijete s cerebralnom
paralizom može imati i
pridružene smetnje koje ometaju ukupni razvoj i učenje. To
su oštećenja vida,
oštećenja sluha, govorni poremećaji, poremećaj pažnje,
hiperaktivnost,
poremećaji ponašanja, grčevi - konvulzije, mentalna
retardacija.
Potrebno je svakodnevno raditi s djetetom kod kuće i u
specijaliziranoj bolnici
kako bi se smanjio budući hendikep i dijete osposobilo da u
najvećoj mjeri
koristi svoje ostatne mogućnosti. Stoga su u terapiji
roditelji dio tima.
Dijete s cerebralnom paralizom bi trebalo proći sve ono što
ostala djeca
prolaze. Kada to nije u mogućnosti učiniti samostalno, treba
tuđu pomoć. Npr.
djeca u dobi od 5-6 mjeseci trpaju sve u usta.
Djeca u toj dobi uče o svijetu oko sebe koristeći osjetilo
opipa i okusa.
Cerebralno paralizirano dijete je nepokretno i treba mu
dodati predmete kako bi
se upoznalo s njima. Usporen razvoj cerebralno paralizirane
djece često nije
uvjetovan mentalnom retardacijom, već njihovim fizičkim
hendikepom.
Većinu djece uključujemo u rehabilitaciju ambulantno, no za
one, čije je
oštećenje toliko da ne mogu biti uključeni u rad u redovnim
vrtićima i školama
imamo organiziran rad u dnevnoj bolnici. To za djecu
predškolske dobi znači da
uz rehabilitacijski program imaju i defektološki rad
primjeren dobi, a za
školsku djecu da su uz rehabilitaciju uključena u školu po
redovnom ili
prilagođenom programu. Djecu koja žive van Zagreba, možemo
uključiti u terapiju
na majka-dijete odjelu, gdje je majka stalno uz dijete i
tijekom desetodnevnog
boravka na odjelu ju educiramo kako raditi s djetetom kod
kuće.
Sva su djeca uključena u neuropedijatrijsko praćenje jer
polovica djece s
cerebralnom paralizom imaju i epilepsiju ili konvulzije u
temperaturi.
Važno je da su rano opskrbljeni s naočalama, jer većina
"škilji" tj.
imaju strabizam uzrokovan poremećajem motorike očnih mišića,
a i sklona su
kratkovidnosti. Neophodno je kod djeteta s hendikepom što
učinkovitije i što
ranije zbrinuti ostale nepravilnosti.
Minimalna cerebralna disfunkcija je izraz kojeg koristimo u
opisivanju djece
uredne ili nadprosječne inteligencije sa dobno neprimjerenim
ponašanjem
(nepažljivost, impulsivnost, hiperaktivnost). Češće se
javlja u dječaka nego u
djevojčica. To je često dijete koje je u dojenačko doba bilo
"teško "
dijete, plakalo je, bilo je razdražljivo, "bojalo"
se svega, izvijalo
pri kupanju i hranjenju, nije se dalo umiriti. U starijoj
dobi su to djeca koja
su ili suviše mirna ili su u stalnom pokretu, ne mogu se
smiriti, radije trče
nego hodaju, sklona su nezgodama. Kretnje su im često
nekoordinirane, nespretni
su, ravnoteža im je loša. Ne mogu igrati nogomet, bacati ili
hvatati loptu.
Imaju probleme s kontrolom olovke pri pisanju (jako pritišću
vrhom olovke po
papiru), ne mogu rezati papir po crti ili bojati unutar
označenog polja.
Krivo pišu slova (često naopako kao sliku u zrcalu), teško se
služe
zemljopisnom kartom. Shvaćanje vremena, udaljenosti,
prostora, veličine, boje i
oblika im predstavlja problem. Pažnja im je kratkotrajna,
često uz probleme
pamćenja što može izazvati probleme u školi. Impulsivni su,
i skloni djelovati
bez razmišljanja. Teško ih je disciplinirati jer su
neosjetljivi na kazne.To
dijete može biti razredni "klaun" ili vrlo
povučeno, a u
adolescentnom dobu mogu postati antisocijalni.
Važno je prepoznati minimalnu cerebralnu disfunkciju već u
malog djeteta jer se
uz pomoć interdisciplinarnog tima, koji se sastoji od
roditelja udruženih sa
stručnjacima (liječnici specijalisti, psiholog, defektolog -
rehabilitator,
logoped, radni terapeut, fizioterapeut), dijete uči
strpljenju potrebnom u
izvođenju zadataka, samozbrinjavanju u dnevnim aktivnostima
(osobna higijena,
oblačenje, svlačenje, vezivanje vezica, kopčanje i slično),
aktivnostima u
kojima se koristi papir i olovka, spretnosti i finim
pokretima potrebnim za
dob. S djetetom se sistematski radi sve dok postoji potreba,
a u školskom
uzrastu se u rad tima uključuju i učitelji i nastavnici
škole koju pohađa.
izvor časopis Moje zdravlje 10/02/2000
pon oľu 05, 2018 9:46 pm by Twin
» "Rastimo zajedno" radionice za roditelje blizanaca u Rijeci!
ned oľu 06, 2016 8:29 pm by Ivana
» pozdrav mamicama i trudnicama!
sri pro 02, 2015 10:41 am by Twin
» Golubinjak 2015 - godišnje druženje!
uto lip 09, 2015 4:19 pm by Ivana
» Treća,četvrta.. trudnoća pa blizanci, a prava kao za jedno dijete
uto sij 13, 2015 9:27 pm by zana
» pucanje noktiju na nogama
pet sij 09, 2015 4:52 pm by mimi mirna
» jednojajcani ili dvojajcani?!
sub pro 27, 2014 7:36 pm by Twin
» Da li uvesti kravlje mlijeko prije navrsene godine? :/
čet pro 18, 2014 5:32 pm by Twin
» Robica za bebe
sri pro 10, 2014 1:15 am by tamara1989
» Lijep pozdrav svima
čet stu 27, 2014 5:57 pm by Mediha